Czy wiesz, że...
Niniejsza strona internetowa została stworzona i utrzymywana przy pomocy finansowej Unii Europejskiej.
Odpowiedzialność za jej zawartość leży wyłącznie po stronie Białowieskiego Parku Narodowego i nie może być w żadnym przypadku traktowana jako odzwierciedlenie stanowiska Unii Europejskiej.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Działania uczniów pod kierunkiem nauczycieli.

W ciągu minionych tygodni odbyły się zajęcia terenowe w ramach aktywności: Działania uczniów pod kierunkiem nauczycieli w ramach transgranicznego projektu edukacyjnego. W zajęciach uczestniczyła młodzież i nauczyciele z II Liceum Ogólnokształcącego z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce - jeden z partnerów projektu „Przyrodnicza Skarbnica ponad Granicami” realizowanego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2021.

Uczestnicy projektu z Liceum w Hajnówce uczestniczyli w zajęciach terenowych, które służyły zwiększeniu zasobów wiedzy dotyczącej przyrody regionu, zwłaszcza z dziedziny botaniki, gromadzeniu informacji oraz dokumentacji fotograficznej i filmowej na w/w temat. 

Wyjazdy terenowe odbyły się między innymi do: Białowieskiego Parku Narodowego w Białowieży, gdzie uczestnicy poznali niezwykłe walory przyrodnicze zachowane we fragmentach lasu naturalnego na terenie Obrębu Ochronnego Rezerwat; Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu, gdzie szczególną uwagę zwrócił  „Ogród roślin zdatnych do zażycia lekarskiego” według ks. Krzysztofa Kluka wraz z ekspozycją stałą „Tradycje zielarskie”; Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach i prywatnego muzeum-skansenu o charakterze etnograficzno-historycznym oraz do gospodarstwa ekologicznej uprawy ziół, znajdującego się w Nowokorninie.

Od listopada grupa projektowa wraz z nauczycielami rozpoczyna cykl tematyczny „Tydzień z rośliną”.

Film ze zdjęciami z ostatnich działań partnerskiej szkoły strony polskiej zamieszczony jest pod adresem:

https://drive.google.com/file/d/1DCsv-3_dGCCkW5qLg2-M4pmbRoiCTibQ/view?usp=drive_web
https://www.facebook.com/projektprzyrodniczaskarbnica



Nasz projekt ma swoje LOGO.

Logotyp prezentuje chronioną, rzadką roślinę – miodownika melisowatego, wokół którego widnieje skrócony tytułu naszego projektu. 














Logo ma trzy wersje językowe, oprócz polskiej – białoruską i angielską. Logotyp został opracowany w wersji kolorowej i monochromatycznej. Ponadto nasz artysta opracował logo w wersji poziomej. 

Logotyp będzie rozpoznawalnym znakiem naszego projektu. Zobaczycie go Państwo na wszystkich produktach projektowych: w publikacjach, na wystawach i na gadżetach.

Nie przypadkowo wybraliśmy właśnie miodownik melisowaty, by był „znakiem rozpoznawczym” naszego projektu. Jest to bowiem dla nas roślina – symbol. Symbol gatunku, który jest rzadki, chroniony, ale występuje w polskiej części Puszczy Białowieskiej, jak i na białoruskim Polesiu – na obszarze, na którym realizujemy nasz projekt. To również symbol roślin użytkowych – gatunek ten od dawna bardzo ceniony był w medycynie ludowej. Wymieniony jest w najstarszej zachowanej polskiej książce kucharskiej, w sekcji potrzeby domowe XVII-wiecznego Compendium ferculorum Stanisława Czernieckiego.

Wygląd
Miodownik melisowaty (Melittis melissophyllum L.) to przede wszystkim piękna roślina. 
Dorasta do 30–50 (70) cm wysokości. Jego liście przypominają kształtem liście melisy – stąd nazwa. Uwagę zwracają jej kwiaty, które pojawiają się w maju i czerwcu. Są białe, różowe, a najczęściej białoróżowe, duże o długości 3-5 cm, zebrane po kilka w kątach górnych liści, silnie pachnące cytryną. 
Jak sama nazwa wskazuje, jest to roślina miododajna, pachnąca, wabiąca rzesze pszczół i innych owadów. 














Występowanie
To dziko żyjąca roślina wieloletnia. Charakterystyczna dla południowej i centralnej Europy. W Polsce przebiega północna granica zasięgu występowania miodownika w Europie. W naszym kraju spotykana jest dość rzadko, dlatego od 2001 r. została objęta ochroną, początkowo częściową, od 2004 r. W 2014 r. zmieniono status ochrony na częściową. 
Miodownik melisowaty jest wskaźnikiem starych lasów. Rośnie w widnych lasach, np. w ciepłolubnych lasach dębowych, w ciepłolubnych buczynach oraz w cieplejszych grądach. 

Zagrożenia
Poszczególne populacje miodownika zagrożone są głównie przez przekształcanie siedlisk, przede wszystkim poprzez wycinki w lesie, powodujące wkraczanie gatunków porębowych, wypierających pierwotną roślinność (w tym miodownika). Zagrożeniem dla gatunku jest również zrywanie rośliny w naturze celem przesadzenia do ogródków (jako roślina ozdobna) lub by przygotować nalewki o miodowym posmaku (zbierane są pędy).
Pamiętajmy, że miodownik melisowaty to roślina rzadka, chroniona i nie wolno jej zrywać! Możemy kupić jej sadzonki lub gotowy susz pochodzące z upraw.

Zastosowanie
Miodownik melisowaty jest dziś coraz częściej obiektem badań naukowych, które potwierdzają właściwości lecznicze rośliny, znane od dawna w medycynie ludowej. W jego składzie chemicznym wykryto wiele cennych substancji biologicznie aktywnych o dużej sile oddziaływania na organizm człowieka. W niekonwencjonalnych metodach leczenia stosowany był przy problemach trawiennych, bezsenności oraz jako środek przeciwzapalny i przeciwskurczowy. Obecnie w medycynie ludowej jest używany zwłaszcza we Włoszech i w Serbii. Jego właściwości terapeutyczne po raz pierwszy opisał w 1542 r. niemiecki lekarz i botanik Leonhart Fuchs. Współczesne badania nad miodownikiem budzą duże nadzieje na wykorzystanie ekstraktów z tej rośliny w recepturach maści leczniczych przyspieszających gojenie ran, odleżyn, oparzeń i innych uszkodzeń skóry oraz wykazujących działanie przeciwdrobnoustrojowe, porównywalne z tradycyjnie stosowanymi środkami antyseptycznymi. Próby takich zastosowań są obecnie prowadzone w Wyższej Szkole Medycznej w Białymstoku. 
Miodownik melisowaty uprawiany jest też w ogrodach jako roślina ozdobna, a także ze względu na atrakcyjny cytrynowy zapach. 

Przyrodnicza Skarbnica Ponad Granicami

Działania uczniów pod kierunkiem nauczycieli.

Od listopada ubiegłego roku uczestnicy projektu z II Liceum Ogólnokształcącego z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce rozpoczęli przyrodniczo-kulturowe działanie pn. „Tydzień z rośliną". To wartościowe działanie edukacyjne ma na celu zwiększenie wiedzy dotyczącej roślin użytkowych.  

W ramach przyrodniczo-kulturowego cyklu prezentowane są „sylwetki” różnych gatunków roślin za pomocą „nośnego” obecnie narzędzia - serwisu społecznościowego, Fb. 

Pod opieką merytoryczną konsultanta edukacyjnego projektu, uczniowie Białorusa zamieszczają posty z informacjami i ciekawostkami dotyczącymi roślin występujących w Puszczy Białowieskiej i jej okolicach. W każdym tygodniu zaznajamiają odbiorców z innych gatunkiem rośliny. 

Dzięki temu internauci mogą zyskać informacje nie tylko odnośnie charakterystyki morfologiczno-ekologicznej przedstawicieli puszczańskiej flory i zajmowanych prze nie siedlisk, ale również poznać znaczenie użytkowe omawianych gatunków.

W cyklu pn. „Tydzień z rośliną" prezentowane były min: lipa, świerk, nagietek lekarski, brzoza i mniszek lekarski.

Więcej szczegółów o wielu ciekawych gatunkach roślin i ich niezwykle dobroczynnych właściwościach zamieszczonych jest pod adresem:
https://www.facebook.com/projektprzyrodniczaskarbnica/

















________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




Działania uczniów pod kierunkiem nauczycieli

Działania uczniów pod kierunkiem nauczycieli, jako działanie towarzyszące transgranicznemu projektowi edukacyjnemu, w styczniu br. zostały przeprowadzone ankiety. Ankiety zrealizowano w celu sprawdzenia poziomu wiedzy uczniów dotyczącej przyrody naszego regionu, zwłaszcza Puszczy Białowieskiej, jak również wiedzy o kulturowym i medycznym znaczeniu dziko występujących tu roślin. Ostatecznym efektem tego działania - po analizie udzielonych przez uczniów odpowiedzi, ma być wdrażenie programu i narzędzi edukacyjnych służących podniesieniu wiedzy o zasobach naturalnych wśród społeczności uczniowskiej szkoły.

Ankietę opracowało II Liceum Ogólnokształcące z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego przy wsparciu Białowieskiego Parku Narodowego, a do jej wypełnienia zaproszono ponad 250 uczniów. Wielu z nich stwierdziło, że zamieszczone w ankiecie pytania i konieczność udzielania na nie odpowiedzi, uświadomiły niezbyt wysoki poziom ich własnej wiedzy o przyrodzie w regionie oraz o znaczeniu i wykorzystaniu roślin dziko rosnących. Pomimo braków w wiedzy, wielu uczniów wskazywało na potrzebę ochrony naszej wyjątkowości przyrodniczej i kulturowej, a to… bardzo optymistyczny wniosek. 

Wkrótce podzielimy się wynikami ankiet.













________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Działania uczniów pod kierunkiem nauczycieli w ramach transgranicznego projektu edukacyjnego.

W ciągu minionych tygodni odbyły się zajęcia z zakresu edukacji rówieśniczej w ramach aktywności: Działania uczniów pod kierunkiem nauczycieli w ramach transgranicznego projektu edukacyjnego. 

Edukatorzy - uczniowie zespołu projektowego partnera z Białorusi, Szkoły nr 3 w Pińsku, prowadzili lekcje dla koleżanek i kolegów z innych klas swojej szkoły, a także z innych szkół w Pińsku. Zajęcia dotyczyły wiedzy o przyrodzie regionu, zwłaszcza z dziedziny botaniki. W szczególności uczestnicy zajęć edukacyjnych dowiedzieli się o roślinach leczniczych Białorusi i ich właściwościach leczniczych - na lekcjach panowała miła atmosfera, a „młodzi wykładowcy” przygotowali botaniczną wiedzę nie tylko za pomocą prezentacji, ale także poprzez edukacyjne gry i zabawy, czym zyskali uznanie słuchaczy. 












________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________